Ненасильницька комунікація: що це і як її застосовувати?

☮️ Ненасильницька комунікація: що це і як її застосовувати? 

Ненасильницька комунікація - всесвітньо відомий метод американського доктора Маршалла Розенберга, який дозволяє чуйно та емпатійно досягти порозуміння з іншим. Це - альтернатива реактивним різким взаємодіям. 


➡️ Мета ненасильницької комунікаціі - створювати і підтримувати таку якість стосунків, при якій враховані потреби кожної сторони. Це стає можливим, якщо людина: 


🧩 постійно турбується про себе і власні потреби;

🧩 уникає в комунікації оцінок, критики, звинувачень; 

🧩 апелює до фактів, а не припущень;

🧩 звертає увагу на свої почуття і разом з тим - на почуття та потреби іншого/ої; 

🧩 готова співчутливо та емпатійно ставитися до іншого/ої. 


💭 За словами Маршалла Розенберга: «кожна критика - це трагічний вираз незадоволеної потреби». 


Саме тому шлях до іншого/ої - це зрозуміти, яка його/її потреба актуалізується в момент комунікації, чи можна її задовільнити у межах власних можливостей та потреб, і саме таким шляхом організувати контакт. 


Провідною думкою ненасильницької комунікаціі є те, що нема конфліктів на рівні потреб: усі складні ситуації можна вирішити посередництвом створення нових способів вирішення проблем. Саме тому життя без насильства - можливе, причому на різних рівнях: особистісному, міжособистісному, соціальному. 


❓ Як же це відбувається? 


Формула  ненасильницької комунікації має такі послідовні компоненти: 


🟢 Тут і зараз: що відбувається в мені? 

Без критики і вимог дай собі відповідь на це питання. 


🟢 Що відбувається  в комунікаціі з іншим? 

Тобто, мої спостереження можуть бути в такому форматі: я помічаю, я бачу, я чую… 


🟢 Як мені з цим? 

Я відчуваю … (тут слушний момент усвідомити власні почуття). 


🟢  Чим це було спричинено? 

Мої почуття повідомляють мені про такі потреби зараз … 


🟢 Чого я хочу? 

Якщо я обираю цим поділитися з іншим, моє прохання може бути … (це прохання рекомендовано формувати з повагою до себе та людей навколо). 


🟢 Які в іншого/ої зараз можуть бути почуття і потреби? 

Я можу прийняти тебе з емпатією. Мені не обов’язково погоджуватися з тобою, але я можу поважати твої потреби і шукати спосіб, щоб нам обом було добре. 


💭 У скороченій версії повідомлення може звучати так: «Коли я чую/бачу/думаю про… я відчуваю.. (ідентифікуй почуття), тому що для мене важливо/і мені б хотілося (знайди, про яку потребу повідомляють твої почуття)». Це може бути як задоволена, так і незадоволена потреба. І при цьому важливо приймати від іншого/ої  будь-яку відповідь, у жодному разі не оцінювати почуття та потреби, бо всі вони мають право на існування.


У наступних постах познайомимо тебе з кількома методами ненасильницької комунікації, які можуть стати в нагоді 😊


🍀 Психолог на звʼязку 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Булінг - це насильство! Не мовчи, звернися по допомогу!

Міжнародний день протидії булінгу (День боротьби з цькуванням)

Запобігання та протидія дитячому і підлітковому насиллю. Куди звернутися?